Satsaus markkinointiin kriisiaikana on merkittävä investointi tulevaan

Heimossa työt jatkuvat käsidesin voimalla.

Suomalaiset yritykset ovat olleet kautta aikain hieman hitaasti lämpiäviä markkinoinnille. Sen arvoa ei ole nähty, osittain sen vaikeasti mitattavuuden vuoksi. Markkinointibudjetti on harmittavan usein myös ensimmäinen, josta leikataan, kun vaikeat ajat taloudelle ja bisnekselle tulevat eteen.

Torstaina 12.3. Suomen valtio julisti ensimmäiset isot toimenpiteet maailmalla jylläävän koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi. Yli 500 ihmisen yleisötapahtumat peruttiin, ihmisiä kannustetaan etätöihin ja vähänkään sairaana töihin, kouluun tai päiväkotiin ei saa mennä. Työnantajilta pyydetään ymmärrystä, jotta kaikki sairaana olevat ihmiset voivat jäädä huoletta kotiin.

Tällä oli välittömästi iso vaikutus kansalaisiin: ruokaa ja hygieniatarvikkeita alettiin hamstrata ja karanteeniin varautua, ahdistusta ja jopa pientä paniikkia on ollut havaittavissa itse kullakin. Toimenpiteet ovat välttämättömiä, jotta viruksen leviämistä saadaan hillittyä ja terveydenhuollon kantokyky riittää.

Poikkeusolosuhteet ovat näkyneet myös liiketoiminnassa useilla eri aloilla. Lentoyhtiöt ovat vaikeuksissa muut matkailualan tapaan, yritysten oma tuottavuus voi laskea ainakin välillisesti etätöiden takia, varsinkin jos prosesseissa ei ollut varauduttu tähän. Myös pörssikäyrät ovat pystysuorassa laskusuhdanteessa.

Tuoreimman kriisin ja epävarmuuden vuoksi osa yrityksistä on jopa jäädyttänyt koko markkinointibudjettinsa. Suomalainen perisynti korostuu jälleen, markkinointi on ensimmäinen asia, josta leikataan.

Jos markkinointiin ei panosteta, ei ainakaan tarvitse odotella rahan tulemista myöskään sisään taloon. Kriisitilanteet pitäisikin yrittää nähdä mahdollisuutena. Tällöin on mahdollista markkinoida itseään ja lisätä brändinsä tunnettuutta, jopa tehokkaammin, kuin normaalin markkinan aikana. Lisäksi voidaan välittää kuvaa vastuullisesta toiminnasta. Suurin osa kilpailijoista toimii juuri leikkaamalla, joten tilaa markkinoilla on. Koronaviruksen tapaisessa poikkeustilanteessa ihmiset ovat varuillaan ja myös alttiimpia näkemälleen mainonnalle.

Kriisitilanteet ovat käytännössä aina väliaikaisia, aina tulee uusi huomen. Tällöin kriisiaikana saavutetut markkina-asemat ovat kuitenkin edelleen voimassa, joten paikka satsata on monilla aloilla NYT.

Monet yritykset ovat reagoineet hienosti ja näyttäneet esimerkkiä siirtymällä etätöihin. Kannetaan vastuumme jatkossakin, mutta kaiken hämmingin keskellä ei kuitenkaan unohdeta omaa ydinliiketoimintaamme, sen myyntiä ja markkinointia. Näin saadaan minimoitua yhdessä myös talouden mullistukset, joita tällainen kriisi väistämättä aiheuttaa.

Yritysesittelyvideo on kasvun sveitsiläinen linkkuveitsi -otsikkoteksti. Kuvassa myös linkkuveitsi-ikoni ja Heimon myyntijohtaja Jani Bieck.
Lue lisää
B2B-myyntiprosessi voi saada uusia ulottuvuuksia videoiden avulla
Lue lisää
Videomarkkinointi somessa voi tuoda oikein tehtynä hyviä tuloksia.
Lue lisää