5 syytä, miksi kannattaa markkinoida YouTubessa

YouTube on maailman tunnetuin videoiden jakamiseen keskittynyt palvelu. Sinne ladataan joka minuutti 500 tuntia videota. Palvelussa käy kuukausittain yli kaksi miljardia kirjautunutta käyttäjää, joista jokainen käyttää keskimäärin 11 minuuttia ja 24 sekuntia aikaa Youtubessa, päivittäin.

Tämän lisäksi YouTube mainonnan liikevaihto on peräti 5,5 miljardia dollaria, pelkästään kotimaassaan. Yhdysvalloissa. (Hootsuite)

Tässä blogipostauksessa kerromme viisi syytä, miksi myös suomalaisten yritysten kannattaa alkaa markkinoida YouTubessa heti, välittömästi tai viimeistään nyt.

1. YouTube on maailman toiseksi suosituin hakukone

YouTuben omistaa maailman suosituin hakukone, Google. Google on varsinainen hakukoneiden monopoli, sillä myös YouTubea voidaan pitää maailman toiseksi suosituimpana hakukoneena.

Käyttäjät etsivät palvelun hakutoiminnolla päivittäin valtavan määrän tietoa erilaisista tuotteista, palveluista, lomakohteista tai harrastuksista. Lisäksi sieltä haetaan ohjeita, tutoriaaleja, viihdettä, urheilua, musiikkia…

YouTuben tavoittavuus on niin valtava, että yrityksillä ei yksinkertaisesti ole varaa olla näkymättä siellä, sopivilla hakusanoilla. Kilpailu ei kuitenkaan ole aivan niin kovaa, kuin Googlessa, joten laadukkaalla sisällöllä on helppo nousta hakutuloksissa kohisten ja hankkia sitoutumisia, tilaajia ja asiakkaita.

2. YouTuben mainonnan kohdistustyökalut ovat erinomaisia

Maksullista YouTube-mainontaa on kannattavaa tehdä, sillä mainonna kohdistustyökalut ovat erinomaiset. YouTube-mainonnan kohdistamisessa valtti on se, että voit valita itse, minkä teemaisten videoiden yhteydessä haluat mainostesi näkyvän. Tällä tavoin tavoitat juuri sen kohderyhmän, jonka haluat.

YouTuben valtavan käyttäjämäärän vuoksi videomainokset saavat rutosti näyttökertoja.

3. Monipuolisista mainosvaihtoehdoista löydät itsellesi sopivimman

Youtubessa voi mainostaa monipuolisilla vaihtoehdoilla. Näiden joukosta jokainen mainostaja löytää lähes varmasti itselleen yhden tai useamman sopivan vaihtoehdon, joiden kautta oma viesti välittyy yleisölle parhaiten ja tavoitteet täyttyvät.

Ohitettavat In-Stream-mainokset, Ei-ohitettavat In-Stream-mainokset ja Puskurimainokset ovat videoiden alussa, aikana tai jälkeen näkyviä mainoksia.

Ohitettavat In-Stream-mainokset voidaan ohittaa viiden sekunnin katselun jälkeen. Tämä mainostyyppi on erityisen toimiva, kun videolle halutaan katseluita.

Ei-ohitettavat In-Stream-mainokset voivat olla pituudeltaan maksimissaan 15 sekuntia, mutta katsoja ei voi skipata niitä. Tämä mainosmuoto toimii erityisesti tiiviin, kiteytetyn viestin välittämiseen.

Puskurimainoksia ei voi myöskään ohittaa, mutta ne voivat kestää enintään 6 sekuntia. Mainokset sopivat tiiviin viestin välittämiseen laajemmalle kohdeyleisölle.

Muut mainostyypit pyöritä YouTuben muissa osissa, kuten hakutuloksissa tai suositelluissa videoissa.

Video Discovery ‑mainokset näkyvät YouTuben hakutuloksissa, aiheeseen liittyvien YouTube-videoiden yhteydessä ja mobiilisovelluksen etusivulla. Niitä klikkaamalla käyttäjä pääsee katsomaan kanavalle ladatun kokonaisen videon.

Outstream-mainokset pyörivät Googlen videokumppaneiden sivuilla, ja ne näkyvät ainoastaan mobiililaitteilla. Ne näyttävät siis YouTube-videota muissa kanavissa lisäten sen tavoittavuutta.

Mastheadit näkyvät YouTuben etusivun yläosassa. Niissä haluttu video pyörii automaattisesti maksimissaan 30 sekunnin ajan, jonka jälkeen ruutuun tulee videon kansikuva. Mastheadit toimivat \”varauksella\”, joten niiden hinnoittelu on melko kallista.

4. Algoritmit tarjoavat kiinnostavaa sisältöä – ja se myy

YouTuben algoritmit on hiottu niin, että ne analysoivat katsojan videomieltymyksiä ja tarjoavat heille kiinnostavaa sisältöä. Tämä on myös Tubessa oleville yrityksille lottovoitto – algoritmit kohdistavat videot potentiaalisille asiakkaille puolestasi!

Näppärää, eikö?

Tämä näkyy myös tilastoissa: Tutkimusten mukaan katsojalle on kolme kertaa isompi juttu, että video on hänen kiinnostustensa mukainen, kuin että siinä olisi suosittu näyttelijä. Vastaavasti relevanssin koetaan olevan 1,6 kertaa tärkeämpää, kuin videon laadun, joten kotikutoisellakin filmillä voi menestyä. (Hootsuite)

5. Kuluttaja tekee vertailua videoilla

Peräti 80 % itseään kiinnostavista tuotteista videota katsoneista on kertonut katsoneensa videoita tuotteista heti ostoprosessinsa alussa. Ihmiset tekevät vertailua ja etsivät kokemuksia YouTubesta, ja kuka olisikaan parempi kertomaan tuotteestasi, kuin sinä itse.

Keino, jota kannattaa kokeilla, on myös vaikuttajamarkkinointi jonkun suositun YouTube-tähden kanssa. Tällöin kannattaa toki selvittää ensin, millaisen kohderyhmän vaikuttajasi tavoittaa, jotta rahat eivät mene hukkaan.

Älä vain tuuppaa videoita YouTubeen ja odota, vaan ole vuorovaikutuksissa katsojiin myös tässä kanavassa.

Videot LinkedIniin – Mitä pitää tietää?
Lue lisää
Yritysesittelyvideo on kasvun sveitsiläinen linkkuveitsi -otsikkoteksti. Kuvassa myös linkkuveitsi-ikoni ja Heimon myyntijohtaja Jani Bieck.
Lue lisää
Hanki videot yritykselle musitilistan vinkkien avulla.
Lue lisää