Asiantuntijalta: Myynnin tohtori Pia Hautamäki: ”Tärkeintä, että ostamisesta tehdään helppoa”

Heimo Filmsin tämänkertaiseen blogiin saamme asiantuntijavieraan, kun Tampereen ammattikorkeakoulun yliopettaja, myynnin tohtori Pia Hautamäki ennätti vastaamaan kevät- ja kesäkiireidensä keskellä muutamaan kysymykseen.

Hautamäki vastaa TAMKissa mm. Myyntimaisteri-koulutuksesta, eli myynnin ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta. Tutkinnossa painotetaan erityisesti B2B- ja kansainvälistä myyntiä ja sen johtamista.

Hautamäen mukaan myynti on menossa entistäkin kovempaa kyytiä verkkoon, mitä kevään poikkeusolot ovat monissa maissa vauhdittaneet. Siksi hän riemastuukin kuullessaan Heimon juuri julkaistusta videotuotannon verkkokaupasta.

– Nämä ovat ihan mahtavia steppejä. Myös videotuotantoa pitäisi pystyä ostamaan yksinkertaisesti netistä, yhtä nappia painamalla. Tämä on tätä päivää.

Nykyaikaa ei kuitenkaan ole pelkästään tuotteiden tuuppaaminen verkkokauppaan, vaan asiakaspalvelu ja ostoputki pitää pystyä huomioimaan myös verkkomyynnissä.

– Asiakkaan pitää tietenkin saada vastaukset kysymyksiin, joita herää ostoprosessin aikana. Tähän voidaan vastata esimerkiksi verkkosivuille sisältä tuottamalla. Yksinkertaiset kokonaisuudet, kuten yritysvideot, kannattaa ehdottomasti laittaa verkkoon.

Myyntityö on nykyisin monesti vaikeaa, kun ihmiset ovat epäileväisiä ja myyjille on pinttynyt tietynlainen ikävä maine, vaikka nykyaikainen myyjä pyrkiikin ratkomaan asiakkaan ongelmia ja auttamaan. Muutos ihmisten mielissä on kuitenkin hidasta. Avainsana on ostamisen helppous. Kun asiakas tekee ostopäätöksen pohdinnan jälkeen, ei se saa kaatua siihen, että ostaminen on vaikeaa.

Liian usein vielä nykypäivänäkin tarjouspyyntöön vastaamisessa kestää kohtuuttoman kauan, jolloin asiakas ehtii tulla toisiin aatoksiin tai ostaa kilpailijalta.

– Kilpailun keskellä on kaikkein tärkeintä, että ostamisesta tehdään helppoa. Ne jotka eivät tee, eivät pysy kilpailussa mukana, Hautamäki tiivistää.

Aivan tyhjästä Piaa ei blogin asiantuntijaksi repäisty, vaan taustalla on aikaisempaa yhteistyötä Heimon kanssa.

– Olen tehnyt TAMKin kautta yhteistyötä Heimo Filmsin kanssa. Tämän jengin kanssa on kiva ja helppo tehdä yhteistyötä, kun on tällainen myyntiorientoitunut ote ja aito halu auttaa asiakasta onnistumaan.

Yhteistyön perusteella Hautamäelle onkin syntynyt Heimosta positiivinen ja innokas kuva, ja hän suositteleekin varauksetta Heimoa myös eteenpäin.

– Jos haluat nuorekasta, näkemyksellistä ja nälkäistä tekemistä, joka on aidosti uudistuvaa ja kehittävää, valitse Heimo Films kumppaniksi.

Tutustu Heimo Filmsin uuteen verkkokauppaan: kauppa.heimofilms.fi

Kestävä tönantajabrändi rakentuu sisältä ulos
Lue lisää
Yritysesittelyvideo on kasvun sveitsiläinen linkkuveitsi -otsikkoteksti. Kuvassa myös linkkuveitsi-ikoni ja Heimon myyntijohtaja Jani Bieck.
Lue lisää
B2B-myyntiprosessi voi saada uusia ulottuvuuksia videoiden avulla
Lue lisää