Orgaaninen B2B-markkinointi somessa: 5 vinkkiä sisältöihin

B2B-markkinointi orgaanisessa somessa

B2B-markkinointi muuttuu kuluttajamarkkinoinnin tapaan jatkuvasti yhä monikanavaisemmaksi. Sosiaalisen median tavoittavuutta ja voimaa myöskään B2B-yritysten markkinointifunneleita tuskin kyseenalaistaa enää kukaan: enemmänkin ehkä mietit ja vielä haet sitä, mikä olisi juuri teidän yritykselle oikea tapa tehdä somemarkkinointia.

Monissa yrityksissä somea on lähdetty ehkä alkutunnustelun jälkeen valloittamaan maksetun mainonnan avulla, ja se onkin kiistatta hyvä keino tavoittaa kohderyhmiä. Somemainontaa voi kohdentaa hyvinkin tarkasti oikeille yleisöille ostoputken eri vaiheisiin, siitä saa irti kattavasti dataa ja se on myös todella kustannustehokasta moniin muihin mainoskanaviin verrattuna.

Kaipaatko jeesiä somemainontaan? Tsekkaa tästä meidän palvelut!

B2B-markkinointi orgaanisessa somessa – järkee vai ei?

Tämän tekstin aiheena ei ole kuitenkaan somemainonta, vaan keskitymme enemmän orgaaniseen sisältöön B2B-markkinoinnissa. Jos tahdot oppia lisää juurikin somemainonnasta, tilaa sähköpostiisi meidän Kehitä videomainontaasi somessa -webinaarisarja, maksutta!

Sitten asiaan!

Monissa yrityksissä ehkä mietitäänkin: mikä on orgaanisen sisällön rooli? Kannattaako siihen kauheasti panostaa, kuka sitä tekee, ja mitä sinne nyt oikeastaan edes kannattaisi postata?

Lyhyt vastaus: kannattaa. Oikeanlainen sisältöstrategia voi tuoda merkittäviä tuloksia myös B2B-markkinoinnissa. Strategiassa on syytä asettaa realistiset tavoitteet, määrittää kohderyhmät, joita tavoitellaan, ja päättää niiden mukaan kanavat, joihin lähdetään, ja sisällön punainen lanka. Esimerkiksi Heimon asiakkaanakin oleva Solita painottaa Instagram-tilillään selkeästi työnantajabrändiä vahvistavaa sisältöä.

Orgaaninen somesisällöntuotanto ei tuo pikavoittoja, vaan on pitkäjänteistä työtä, joka kuitenkin parhaimmillaan vahvistaa brändiä, lisää sitoutumista, mahdollistaa yhteydenpidon asiakkaisiin ja tukee myös sitä maksettua mainontaa.

Millainen somesisältö sitten toimii B2B-markkinoinnissa?

Riippuu tietysti todella paljon yrityksen brändistä, toimialasta ja edellä mainituista strategisista linjauksista, millainen sisältö juuri teille toimii kaikista optimaalisimmin, ja parhaiten se selviää testaamalla. 

Tässä kuitenkin viisi sisältöideaa, joilla on hyvä lähteä ainakin liikkeelle, ja joista voi ammentaa useampaankin julkaisuun. Poimi ideat talteen, sisällytä nämä sisältöstrategiaasi ja kasvata somenäkyvyyttäsi B2B-markkinoinnissa.

1. Asiantuntijasisältö B2B-markkinoinnin kulmakivenä

Vaikka houkutus lähteä täysillä viihteellisemmälle linjalle varsinkin alussa helpommin saavutettavien näyttökertojen ja reaktioiden vuoksi on suuri, säilytä sisältösi kulmakivenä asiantuntijuus. Tykkäykset eivät ole itseisarvo, vaan liiketoiminnalle saavutettava hyöty.

Asetu kohdeyleisösi rooliin, mieti millaisia haasteita heillä on ja tarjoa arvokasta tietoa ja ratkaisuja helposti ymmärrettävässä muodossa tai käsittele toimialasi viimeismpiä trendejä ja ota niihin kantaa. Eikä asiantuntijasisällön kannata missään nimessä olla tylsää, vaan myös B2B-markkinoinnissa asiantuntemusta voi viestiä esimerkiksi videoilla ja lisätä ripauksen huumoriakin mukaan.

2. Asiakastarinat poistavat ostamisen esteitä

Hyödynnä asiakastarinoita osoittaaksesi, miten olet ratkaissut muiden yritysten ongelmia ja tuonut heille tuotteellasi tai palvelullasi lisäarvoa. Asiakastarinat ovat tehokas tapa rakentaa luottamusta, lisätä samaistuttavuutta ja vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat siitä, että voit auttaa heitä saavuttamaan tavoitteensa.

Asiakastarinaa kannattaa hyödyntää somen lisäksi monipuolisesti myös esimerkiksi verkkosivuilla, tarjouksen kylkiäisenä tai myyntitapaamisessa!

Jos et ihan tiedä, mitä asiakkaalta kannattaisi tarinan rakentamiseksi kysyä, pääset lataamaan täältä tuottamamme maksuttoman oppaan, josta löydät 40+1 kysymystä referenssiasiakkaalle.

Ja kun referenssin videototeutus tulee ajankohtaiseksi, on Refeboosti+ -palvelu sinua varten!

3. Kurkistus kulissien taakse

Yllättävänkin kiinnostavaksi sisällöksi on havaittu ns. esiripun raottaminen, kurkistukset yrityksen arkeen kulissien taakse. Sinulle täysin arkiset asiat voivat olla jollekin muulle hyvinkin mielenkiintoista ja viihdyttävää seurattavaa.

Jaa behind-the-scenes -materiaalia esimerkiksi tuotannon tai muun tiimin arjesta, mikä luo läheisempää suhdetta yleisöön ja lisää sitoutumista.

Esimerkiksi monet personal trainerit ja muut liikunta-alan ammattilaiset hyödyntävät tätä sisältötyyppiä todella menestyksekkäästi kuluttajapuolella, jakavat työarkeaan tai muuta elämäänsä ja vahvistavat samalla sitä konkreettista tekemistä näyttämällä mielikuvaa itsestään kivenkovina osaajina. Miksi et tekisi samaa myös B2B-markkinoinnin puolella?

4. Tiedota myös somessa

Jokaiselle yritykselle tulee aika ajoin jotain tiedotettavaa, joten kannattaahan ne tiedotteet samalla vaivalla laittaa myös someen. Esimerkiksi henkilöstömuutokset, tilinpäätökset, merkkipäivät ovat kaikki yllättävänkin sitouttavaa ja ihmisiä kiinnostavaa sisältöä.

Jaa siis tiedotettavasi myös someen, jossa ihmiset jo ovat, niin yleisön on helpompi löytää se, kuin vaikka sivujesi syövereistä.

Kannattaa myös pysyä ”hököllä” oman alasi uutisista, tarttua niihin ja tarjota omia näkökulmasi asioihin. Luo tätä kautta keskustelua seuraajiesi kanssa ja osoita, että olet asiantuntija alallasi ja tarjoat arvokasta tietoa.

5. Viihteelliselle sisällölle on tilaa myös B2B-markkinoinnissa

Lopuksi: Ei sen aina tarvitse olla niin ”paskanjäykkää”, vaan kyllä sille viihteellekin on aikansa ja paikkansa, myös B2B-markkinoinnissa.

Humoristiset videot, sopivasti itseironiset meemikuvat, kesälomakoosteet ja muut sisällöt purevat laajoihin yleisöihin, joten olisi hölmöä jättää niitä hyödyntämättä. Älä lyö hommaa kuitenkaan läskiksi, vaan pidä ”hyvän maun rajat”, mitkä ne sitten oman brändisi raameissa ovatkaan.

Viihteellisempikin sisältö voi sisältää myös ihan asiaa, eli pelkkiä sketsejä ja meemejä ei tarvitse alkaa tehtailemaan. Parhaimmillaan viihdyttävä sisältö voi auttaa rakentamaan brändiäsi ja lisäämään näkyvyyttäsi sosiaalisessa mediassa runsaastikin, jopa ihan sen oikean kohdeyleisön parissa.

Viihteellisen sisällön keksiminen voi olla joskus haastavaa. Jos siis haluaisit pallotella ideoita erityisesti videosisältöihin, varaa napakka tutustumistapaaminen meidän Janin tai Eetun kanssa. Tapaamisessa tutustutaan, jutellaan yhdessä, millaiset videot sopisivat tilanteeseesi parhaiten ja pallotellaan ideoita. Lupaamme, että saat mukaan jotain kättä pidempää!

Muistettavaksi

Muista, että jokaisen yrityksen sisältöstrategia on yksilöllinen, ja on tärkeää testata erilaisia lähestymistapoja ja seurata, millaisia tuloksia eri sisältötyypeillä saadaan. Älä huumaannu somen omista mittareista, vaan muista jatkuvasti, mitä todella haluat liiketoiminnallisesti somen avulla saavuttaa.

Heimona olemme tehneet aktiivista somesisältöä yrityksen alusta asti. Jos siis kaipaat esimerkkejä, ota seurantaan vaikkapa meidän Instagram tai LinkedIn! 

Kaipaatko jeesiä videoiden kanssa? Anna meidän auttaa!

Heimo Films tarjoaa videotuotannon ratkaisut erityisesti B2B-markkinoinnin, -myynnin & rekrytoinnin tarpeisiin. Tuotannon suunnittelu lähtee sinun tarpeesi selvittämisestä, ja tämän jälkeen rakennamme yhdessä juuri siihen vastaavan ratkaisun.

Tutustu palvelutarjoomaamme, jätä suoraan tarjouspyyntö tai laita viestiä myyntitiimillemme, niin saadaan hommat alulle sitäkin kautta! 🔥

Lisää blogeja, jotka voisivat kiinnostaa sinua:

Videomarkkinointi somessa voi tuoda oikein tehtynä hyviä tuloksia.
Lue lisää
Sisältömarkkinointi: Suunnittele jatkuvat sisällöt näiden kolmen vaiheen kautta
Lue lisää
xr:d:DAFs_4jFmos:45,j:8857877466473921661,t:24032615
Lue lisää