Työnantajabrändäys ja rekrymarkkinointi, kuinka paljon olet rehellisesti sanottuna miettinyt näitä teemoja parin viime vuoden aikana?
Maailman ja samalla Suomen talous on ollut alamaissa ja monilla aloilla nähty rutkasti konkursseja. Samalla useat isot ja vakaana työnantajana pidetytkin yritykset ovat joutuneet leikkaamaan rankasti kuluja ja vähentämään väkeä.
On ollut suorastaan sydäntä särkevää seurata, miten esimerkiksi LinkedInissä todella pätevien, koulutettujen ja kokeneiden ihmistenkin profiileihin on ilmestynyt yksi toisensa jälkeen kuuluisa vihreä rinkula, joka viestii avoimuudesta uusille työmahdollisuuksille. Kovia ammattilaisia on toisin sanoen riittänyt vapailla markkinoilla.
Täytyy toki mainita, että tilanne ei ole ollut tietenkään missään kohtaa tämä kaikilla aloilla, saatikka kaikkialla Suomessa, vaan monet alat vaativat niin spesifiä osaamista, että osaajat ovat kiven alla. Monilla alueilla puolestaan kärsitään työvoimapulasta ihan kaikenlaisissa työtehtävissä.
Vallalla oleva trendi on näkyvyt myös Heimon työskentelyssä, erityisesti viime vuonna. Läpi historiamme työnantajabrändi- ja rekrytointivideot ovat olleet yksi ehdottomista lippulaivatuotteistamme, mutta alkuvuoden 2024 aikana työnantajabrändäys-aiheisia tuotantoja ei myyty käytännössä yhtäkään.
On siis ymmärrettävää, että rekrymarkkinointiin tai työnantajabrändiin panostaminen ei välttämättä ole ollut päällimmäisenä mielessä kaikissa kulmahuoneissa, kun monet yritykset ovat saaneet avoimiin tehtäviin satoja hakemuksia ja kesätyöpaikkoihin jopa kymmeniä prosentteja aikaisempaa enemmän hakemuksia.
Tuulen kääntymistä on aistittavissa
Loppuvuoden 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana ilmassa on ollut kuitenkin aistittavissa jonkunlaista tuulen suunnan kääntymistä. Yritykset ovat alkaneet taas panostaa myös siihen, miten ne näyttäytyvät työnantajana.
Työntekijämarkkina on osoittanut ensimmäisiä piristymisen merkkejä hiljaisemman ajanjakson jälkeen, esimerkiksi allekirjoittanut havahtui hiljattain, että aamuradiossa ihan oikeasti mainostettiin työpaikkoja! Myös Työ- ja elinkeinoministeriön viime syksyisessä työmarkkinaennusteessa oltiin varovaisen optimistisia, että työllisyys kääntyisi vuoden 2025 aikana kasvuun.
Myös meillä videomaailmassa tämä on näkynyt siinä, että loppuvuodesta 2024 myös työnantajabrändäys- ja rekrytointi-aiheisten videotuotantojen kysyntä alkoi jälleen voimistua, ja sama trendi on jatkunut kevättä kohti mentäessä.
Ilmiössä on ehkä havaittavissa samaa, kuin muutama vuosi sitten, kun korona-pandemia pysäytti ensin hetkeksi kaiken liiketoiminnan, mutta pian asiat lähtivät taas rullaamaan eteenpäin: On hoksattu, että jäämällä odottelemaan parempia aikoja ollaan pian jo auttamattomasti myöhässä.
Samalla on käännetty jo katseita tulevaan, mikä onkin viisasta kun puhutaan nimenomaan työnantajabrändäyksestä.
Miksi työnantajabrändäystä on järkevää käynnistellä nyt?
Työntantajabrändäys, kuten yritys- tai tuotebrändinkin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jossa haetaan enemmänkin kestäviä tuloksia kuin nopeita pikavoittoja. Toisin sanoen: Työnantajabrändäystä ei aloiteta siinä kohtaa kun rekryt aukeavat, vaan sitä tehdään jatkuvasti, jolloin etu on jo saavutettu rekryn aikanaan auetessa.
Taktisten toimenpiteiden, kuten rekrymarkkinoinnin, vuoro on sitten, kun se on oikeasti ajankohtaista.
Tästä syystä juuri nyt on otollinen aika panostaa työnantajabrändiin: kilpailijat eivät välttämättä sitä vielä kovin isoin satsauksin tee, joten edukseen erottuminen on helpompaa ja myös edullisempaa. Helppouteen ja edullisuuteen oman painonsa tuo myös tekoäly. Työnantajabrändisisältöjen tekeminen ja sen kautta volyymin kasvattaminen on helpompaa kuin koskaan ennen, kun otat AI-assarin avuksi.
Onnistunut työnantajabrändäys ei pelkästään houkuttele isoa määrää työnhakijoita, vaan sillä voidaan vaikuttaa myös hakijoiden laatuun ja ennen kaikkea sopivuuteen. Vaikutusta on myös siihen, onnistutaanko houkuttelemaan niitä huippuosaajia, jotka eivät välttämättä ole juuri aktiivisesti työnhaussa, mutta jotka ovat alalla juuri niitä kaikkein halutuimpia.
Oma mielenkiintoinen seikkansa on myös sukupolvien välinen kuilu ja eritoten se, että uusi sukupolvi on juuri nyt siirtymässä työelämään. Nämä nuoret ihmiset näkevät työelämän eri tavalla ja toivotav siltä eri asioita. Tämän vuoksi mahdollisesti aikaisemmin tehty työnantajabrändäys ei välttämättä enää puhuttele, vaan brändiä on syytä päivittää ja freesata ja nostaa esiin esimerkiksi vastuullisuusasioita, joustavuutta ja työn ja vapaa-ajan tasapainottamista.
Haluatko vaivattoman startin tämän vuoden työnantajabrändäys-ponnistuksiin? Tsekkaa yhteensä viisi videota sisältävä Työnantajabrändifilmi -kokonaisuus, kysy lisää tai tilaa tuotanto vaikka suoraan verkkokaupan kautta! Samassa yhteydessähän kannattaa hoitaa myös valokuvat EB-viestintäsi tukemisesti ja kuvata vaikkapa pari työntekijäkokemusvideota.