Oletko yrityksen johtaja tai rekrytoinnista vastaava henkilö? Jos vastaus on kyllä, niin viimeistään nyt on koittanut aika alkaa suunnitella tulevan syksyn rekrytointeja, ja niihin liittyvää rekrymarkkinointia. Blogitekstissä pureudumme siihen, miksi kannattaa aloittaa jo nyt, ja miksi laadukkaan rekrymarkkinoinnin (kuten rekryvideoiden!) tekemisellä voi olla kauaskantoisia, positiivisia seurauksia.
1. Varautumalla ajoissa ehkäiset kiireen syntymisen
Käynnistämällä rekrytointiprosessin hyvissä ajoin jo keväällä sinulla on etulyöntiasema kilpailijoihin nähden. Syksy on yleensä kiireistä aikaa monille yrityksille kesälomien päätyttyä, ja pätevien työnhakijoiden löytäminen voi olla haastavaa, kun kilpailet muiden yritysten kanssa samoista resursseista.
Aloitettuasi rekrytoinnin keväällä sinulla on enemmän aikaa tarkastella ja arvioida hakemuksia, haastatella potentiaalisia ehdokkaita ja tehdä perusteellinen valinta. Tämä auttaa sinua löytämään parhaat mahdolliset henkilöt avoimiin työpaikkoihin, jolloin kalliin virherekrytoinnin mahdollisuus pienenee, ja vähentämään kiireen aiheuttamaa stressiä.
2. Markkinointi ottaa aina aikansa, niin myös rekrymarkkinointi
Nykypäivänä rekrymarkkinointi, kuten rekrytointivideoiden hyödyntäminen yleistyy jatkuvasti, kun oman alansa parhaiden tekijöiden huomio halutaan kiinnittää juuri omaan yritykseen kilpailijoiden sijaan.
Rekrymarkkinointi voi tehostaa rekrytointiprosessia merkittävästi ja houkutella laadukkaita hakijoita, jotka eivät välttämättä muuten tietäisi edes etsivänsä uusia töitä, tai muutoin kuulisi yrityksestä.
Kuten asiakasmarkkinoinnissakin, myöskään rekrymarkkinoinnissa saavutetaan harvoin pikavoittoja, ja kyse on pitkäjänteisestä työstä. Tämänkin vuoksi on ensisijaisen tärkeää aloittaa markkinointi vähintään sen suunnittelulla jo hyvissä ajoin: miettiä viestiä, kanavia ja sisältöjä, sekä tuottaa materiaaleja jo valmiiksi. Tämä helpottaa omalta osaltaan rekryprosessin käynnistämistä aikanaan merkittävästi, ja vähentää ylimääräistä kitkaa.
Lisäksi kesä on monille yrityksille ja toimialoille hiljaisempaa aikaa, joten resursseja on mahdollista kohdistaa (tietysti lomien sallimissa rajoissa!) myös materiaalien tuotantoon ja hioa niistä ajan kanssa timanttia.
3. Video on rekrymarkkinoinnin työkalupakkisi tehokkain työkalu
Videot tarjoavat mahdollisuuden esitellä yrityksesi, sen kulttuurin ja työympäristön potentiaalisille työnhakijoille. Ne antavat henkilökohtaisen ja visuaalisen kuvan yrityksestäsi, mikä auttaa hakijoita muodostamaan vahvemman yhteyden ja kiinnostumaan tarjoamastasi työpaikasta. Muista, että rekrytoitava on aina ihminen, jota kiinnostavat toiset ihmiset, ja se, miten työ täyttää hänen ammatilliset tarpeensa. Lisäksi videot ovat helposti jaettavissa eri kanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla tai rekrypalveluissa, mikä lisää niiden näkyvyyttä ja tavoittavuutta.
Yksinkertaisimmillaan rekryvideon tekeminen onnistuu nykyään jopa älypuhelimen ja ilmaisten videonmuokkaustyökalujen avulla, mutta ammattilaisen tekemässä pätkässä on tietyt edut. Ammattikuvaaja osaa rakentaa kuvaustilanteesta mieluisan, rennon ja mukavan sekä seuloa valmiiseen videoon parhaat palat ja olennaisimmat asiat, minkä lisäksi voit olla varma laadukkaasta lopputuloksesta.
Tärkeintä on, että video on laadukas, informatiivinen ja heijastaa yrityksesi aitoja arvoja ja kulttuuria. Rekryvideota varten voit esimerkiksi haastatella nykyisiä työntekijöitä, antaa heidän kertoa kokemuksistaan työssään ja esitellä erilaisia työtehtäviä. Tämä antaa potentiaaliselle hakijalle selkeän kuvan, millaista yrityksessäsi on työskennellä.
Rekryvideon hyödyt myös kertautuvat ajan myötä, sillä sen lisäksi, että se toimii rekrymarkkinoinnin täsmätyökaluna, se vahvistaa yrityksesi työnantajabrändiä. Tämä voi antaa vauhtia myös tuleville rekrytoinneille, kun haet esimerkiksi toiseen tehtävään tekijää, ja kandi onkin nähnyt jo aikaisemman rekryvideosi ja muodostanut positiivisen mielikuvan yrityksestäsi.
Summa summarum
Yhteenvetona voidaan todeta, että aloittamalla rekrytointiprosessin syksyä varten jo keväällä hyödyt monin tavoin. Säästät paitsi aikaa ja hermoja, myös hyvin todennäköisesti riihikuivaa rahaa. Rekrytointivideoiden käyttäminen täydentää prosessia tarjoamalla hakijalle kurkistusikkunan yrityksesi arkeen, on monikavanainen rekrymarkkinoinnin väline ja vahvistaa myös pitkäjänteisestä työnantajabrändiäsi. Ei kannata siis jäädä odottelemaan kesän yli, vaan aloittaa syksyn rekrytointien suunnittelu jo nyt.
Onnea ja menestystä rekrymarkkinointiin ja tuleviin rekrytointiprosesseihin!
Lataa Heimon 30+3 testattua haastattelukysymystä rekryvideoon ilmaiseksi!Kaipaatko jeesiä rekryvideoiden kanssa? Anna meidän auttaa!
Palveluvalikoimaamme kuuluvat Rekryboosti -videokokonaisuudet, jollaisen toteutuksen voit tilata vaikka suoraan verkkokaupastamme! Tutustu myös työnantajabrändin videoviestintäkokonaisuuksiimme!
Vaihtoehtoiseseti voit jättää tarjouspyynnön tai laittaa suoraan viestiä myyntitiimillemme, niin saadaan hommat alulle sitäkin kautta! 🔥