Asiakasreferenssit verkkokaupan klousaajina: Miksi emme hyödynnä niitä aiemmin?

Valtaosa verkkokaupoista kerää jo nyt asiakkailtaan aktiivisesti kommentteja ja tuotearvosteluita, jotka näkyvät tuotteen yhteydessä, ja potentiaalinen asiakas pääsee niitä sitten vapaasti selaamaan. Positiiviset arvostelut johtavat useimmiten kaupan onnistumiseen, negatiiviset taas antavat kauppiaalle arvokasta dataa siitä, mitä voitaisi tehdä paremmin ja kehittää tuotteessa, palvelussa tai omassa toiminnassa.

Tällöin referenssit ovat melko passiivinen markkinoinnin keino. Ne tulevat esiin vasta siinä vaiheessa, kun asiakas on jo päätynyt verkkokauppaan tutkimaan tuotetta, siis melko pitkällä ostoprosessissa.

Asiakaspalautteet siis klousaavat kauppaa melko isolla prosentilla, entäpä jos ne saataisikin näkyväksi osaksi myyntiputkea jo aikaisemmassa vaiheessa?

Yksi, tehokas ratkaisu tähän ovat referenssivideot. Verkkokaupan markkinoinnissa videoita voi hyödyntää todella monipuolisesti.

Referenssivideot verkkokaupan myynnin vauhdittajana ja infolähteenä

Ensinnä itse kauppa ja tuotesivu: nämä asiakaskommentit saadaan videon avulla vielä näkyvämmin esille,  sen kautta voidaan havainnollistaa tuotteen ominaisuuksia ja toimintaa tehokkaasti ja saada myös kasvot kommenteille. Hyvä video täydentää laadukkaitakin tuotekuvia melko loistavasti, ja tarjoaa infoa myös niille käyttäjille, jotka ovat ehkä aikaisemmin uiskennelleet ulos funnelista väsyttyään tekstin lukemiseen.

Verkkokauppaan voidaan melko huoletta ladata pidempikin video, koska jo tuotesivulle asti tullut ostaja todennäköisesti on halukas katsomaan sen kokonaan saadakseen mahdollisimman paljon tietoa potentiaalisesta ostoksestaan.

Lataa video ensin ulkoiseen palveluun, esimerkiksi YouTubeen tai Vimeoon ja upota se sieltä upotuskoodilla verkkokauppaan. Suurin osa verkkokauppa-alustoista antaa suoraan ohjeet videon upottamiseen tuotesivulle.

Referenssivideot apuna verkkokaupan markkinoinnissa

Referenssivideosta voi olla järjettömän paljon hyötyä jo ennen, kuin asiakas päätyy tuotesivulle. Voit hyödyntää sitä monipuolisesti verkkokaupan tai tuotteen mainonnassa esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa, maksetussa digimainonnassa, tai vaikka ihan telkkarissa asti!

Kaikista menestyneimmillä kotimaisilla verkkokaupoilla on selkeä brändi, joka näkyy mainonnasta tilauksen toimitukseen asti. Hyödynnä omaa brändiäsi myös asiakasreferenssivideossa: Keksi referenssiasiakkaalle hauskoja, oman yrityksesi näköisiä kysymyksiä, käytä yrityksesi ilmettä ja teemaan sopivia efektejä, kuvituskuvaa ja taustamusiikkia.

Kanavasta riippumatta asiakasreferenssivideo on erityisen tehokas työkalu silloin, kun videon katsoja pystyy samaistumaan referenssinä olevaan asiakkaaseen. Mieti siis kohderyhmäsi, ja hyödynnä erityisesti heitä puhuttelevia asiakasreferenssejä! Kun asiakkaasi on ratkaissut tuotteellasi jonkun konkreettisen ongelman, on oletettavissa, että samantyyppisellä kohderyhmällä on samankaltaisia ongelmia, joiden ratkaisemisesta he kiinnostuvat heti videon nähtyään:

  1. Hahmota kohderyhmäsi
  2. Toteuta referenssivideo kohderyhmäsi kanssa samankaltaisen asiakkaan kanssa
  3. Jaa videota kanavissa, joista kohderyhmäsi tavoittaa ja ohjaa liikennettä verkkokauppaan.

Tiukka tietopaketti asiakasreferensseistä ja niiden hyödyntämisestä myynnissä ja markkinoinnissa on luvassa syyskuun alussa, jolloin julkaistaan Heimo Filmsin maksuton Referenssimyyntiopas. Voit jättää alle yhteystietosi jo ennakkoon, jolloin saat oppaan sähköpostiisi heti julkaisupäivänä!

Referenssit ovat markkinoinnin työkalu, johon kannattaa panostaa myös vaikeampina aikoina.
Lue lisää
Näin helpotat videolla esiintymistä
Lue lisää
Referenssivideo RACE-mallissa
Lue lisää