Työnantajabrändin viestintä on yhä suosiotaan kasvattava keino tavoitella kilpailuetua kiihtyvässä osaajamarkkinassa. Työntekijöille on tärkeää paitsi itse työn, myös koko työpaikan mielekkyys, työnantajayrityksen edustamat arvot ja kulttuurin sopivuus yhteen omien toimintatapojen ja arvomaailman kanssa. Lue tästä tarkemmin, miksi työnantajabrändin viestintä kannattaa.
Myös moderni yritysbrändi ammentaa paljon siitä, että työntekijöillä on hyvä olla yrityksessä, jolloin nämä jopa spontaanisti viestivät yrityksestä hyvää. Toisin sanoen yrityksen työnantajabrändi on kunnossa.
Heimo auttaa asiakkaitaan muun muassa viestimään itsestään työnantajana tehokkaasti, vakuuttavasti ja ennen kaikkea aidosti, jotta asema kilpailussa osaajista olisi mahdollisimman hyvä. Työkalunamme tähän käytämme luonnollisesti videoita.
Toteuttamiamme työnantajabrändivideoita on yhdistänyt yksi seikka…
…työnantajabrändin viestinnän keskiössä ovat yrityksen ihmiset!
Uskottavaa työnantajabrändiä määriteltäessä ja myöhemmin viestiessä ei lähdetä liikkeelle kulmahuoneista ja palavereista tai siitä, mitä yritys kuvittelee olevansa tai haluaa olla, vaan brändin piirteitä ammennetaan ihmisistä: heistä, jotka firman ja sen kulttuurin lopulta rakentavat.
Työntekijöiltä kysytään ja heidän annetaan itse kertoa, millaiset seikat työpaikassa ovat mieleen, erottuvat ja ovat tärkeitä. Aihelistalla eivät siis ole välttämättä strategiaan aukikirjoitetut arvot ja työsuhde-edut, vaan esimerkiksi erään asiakkaamme videossa tuotiin esiin, miten toimistolla pidetään porukalla villasukkia jalassa!
Toki niiden arvojen tai työsuhde-etujen esittelykään ei ole väärin, jos työntekijäsi kokevat ne tärkeiksi ja mainitsemisen arvoisiksi.
Miten sitten löydät nämä asiat, jotta pystyt hyödyntämään niitä viestinnässäsi?
Vastaus: vuorovaikuta, kysy, kuuntele!
Työnantajabrändin määrittelyyn kannattaa osallistaa useampia ihmisiä monipuolisesti, yrityksen eri osastoilta ja tasoilta. Esimerkiksi yksittäisessä tiimissä saattaa vallita aivan omanlaisensa kulttuuri, jonka tiedostaminen on ehdottomasti rikkaus myös yritysjohdolle ja työkalu työnantajabrändin viestintään.
Huomioi myös työuran eri vaiheet ja niissä tapahtuvat kohtaamispisteet: ennen rekryä (esim. rekrymainokset), rekrytointivaihe (esim. työhaastattelut), työntekijä- ja alumnivaihe. Tieto siitä, millainen mielikuva vaikkapa rekryprosessista kandidaatille jäi, on arvokas, kuten myös yrityksestä jo uusiin haasteisiin siirtyneiden aidot ajatukset.
Otetaan loppuun vielä summaus
Osaajamarkkinassa työvoimasta voidaan kilpailla käytännössä loputtomiin esimerkiksi palkan, etenemismahdollisuuksien ja työsuhde-etujen avulla, monella alalla melko tasaväkisestikin.
Yrityksen arjesta, kulttuurista ja ennen kaikkea ihmisistä kumpuavat erityispiireet ovat kuitenkin niitä, joiden avulla työnantajat voivat erottua toisistaan merkittävästikin. Tiukassa kilpailussa näiden erottuvuustekijöiden ja mielikuvien viestiminen voi kääntää rekryn Sinun eduksesi, ja varmuudella houkuttelee juuri niitä teidän kulttuuriin kaikkein parhaiten istuvia ja sopivia ihmisiä.
Miksi Heimo puhuu tästä?
Ihmiset ja kasvu ovat toimintamme ydin, ja siksi haluamme korostaa niiden merkitystä. Parhaimmillaan ihmiset, kasvu ja videot yhdessä ovat avaintekijä organisaation matkalla kohti seuraavaa tasoa.
Siksi haluamme auttaa myös sinua aidon työnantajabrändin selvittämisessä ja viestinnässä parhaan kykymme mukaan.
Lataa ilmaiseksi Heimon työnantajabrändiopas!
Kaipaatko jeesiä työnantajabrändivideon kanssa? Anna meidän auttaa!
Palveluvalikoimaamme kuuluvat työnantajabrändifilmit, ja myös yksittäiset rekryvideot, joiden toteutuksen voit tilata vaikka suoraan verkkokaupastamme! Laajempan työnantajabrändin videoviestäntään kannattaa tutustua jatkuvaan Videopäällikkö-malliimme.
Vaihtoehtoiseseti voit jättää tarjouspyynnön tai laittaa suoraan viestiä myyntitiimillemme, niin saadaan hommat alulle sitäkin kautta! 🔥